Foto collectie - deel 1


Op deze pagina zijn diverse foto momenten verzameld, soms voorzien van commentaar.
Meestal gemaakt tijdens activiteiten op het veld.


Hier zien we Bert, één van onze, destijds zeer actieve, leden in opperste concentratie tijdens een vlucht. Bert was zeer kundig op gebied van wertuigbouw en zeer sociaal in de omgang. Immer bereid anderen te helpen of ideën op tafel te brengen om tot verbeteringen te komen.
Aan de hoogte van de bosrand langs de Tipweg moet deze opname enkele decennia geleden zijn gemaakt.

Bert is ons helaas ontvallen enkele jaren geleden.


 

Hier een viertal zweeftoestellen van de verschillende leden. Deze toestellen, niet voor zien van enige vorm van voortstuwing, kunnen alleen in de lucht worden gebracht door een eleastiek start of zoals hier voorgesteld door sleep achter een gemotoriseerd sleep toestel.Op de voorgrond is hier het sleep toestel een zgn.  "Big Lift"  te zien. Waarschijnlijk uitgevoerd met een stevige 15 of 20 CC motor, krachtig genoeg om de zwevers vanuit stilstand op de grasmat naar voldoende snelheid en hoogte te brengen.

Hier nogmaals diezelfde zwevers gezien uit een andere hoek.

Hieronder zijn de 4 zwevers goed te zien en vooral is goed te zien over welke spanwijdte deze modellen beschikken.

 

Kan het nog mooier .....?


Hier onder een mooie "trainer" met hoog aangezette vleugels, ook wel "hoogdekker" genoemd. Deze bouwwijze heeft als natuurlijk voordeel dat het zwaartepunt van het vliegtuig onder het draagpunt van de vleugels ligt. Hierdoor wil dit type toestellen bijna vanzelf in de correcte oriëntatie blijven vliegen.

Hier nogmaals het zelfde toestel maar gefotografeerd vanuit een andere hoek.

 

Ai, ai, ai, ..........
Ook een trainer of hoogdekker met zijn stabiele eigenschappen, heeft toch een vaste hand nodig voor de besturing. Wat de oorzaak van deze crash is geweest is helaas niet bekend.

Opm.  Een fout die vaker voorkomt is de 2x links of 2x rechts vergissing.

Een toestel dat van de piloot weg vliegt heeft de normale stuur beweging, dwz. links op de zender zorgt ervoor dat het model ook in een linksaf beweging komt, en rechts is rechtsaf. Een toestel dat naar de piloot toe vliegt beweegt wat links en rechts betreft "verkeerd om", dwz links op de zender zorgt ervoor dat het model uit het oogpunt van de piloot een rechtsaf stuur beweging maakt.
Een onverwachte beweging van een toestel, bv. als gevolg van een windvlaag, zorgt vaak voor een paniek reactie van de piloot. De actie, ingegeven door het oog contact, kan vaak een oorzaak zijn voor een over-reactie of door een verkeerde interpretatie van de richting.
Het verschil bij "van je af" of "naar je toe" vliegen, is dan vaak de oorzaak van een toestel "op z'n kop" leggen waardoor de grond wel heel snel dichterbij komt.


Hier wordt een "CAP-21" gereed gemaakt voor de eerste vlucht. Goed uit de foto te zien is dat het om een groot model model gaat. De lengte van de romp is al snel rond de 180cm. Waarschijnlijk ligt de spanwijdte rond de 200 ~ 210cm.

Het model, een laagdekker, is een model wat zich zeer goed leent voor de betere acrobatiek vluchten.
Voorzien van een krachtige motor kunnen fantastische capriolen in de lucht worden uitgevoerd.

De fotograaf laat zich deze kans, 2x CAP21 naast elkaar, niet ontglippen.
(Dat hij zelf in de kijker genomen is had hij waarschijnlijk niet eens in de gaten.)

 

Hier de twee toestellen nog eens broederlijk naast elkaar.

 


Wel interessant om te zien dat Wilbertoord toen nog "ver" weg was...
(Geen extra info over bekend.)

 


*****