Modelbouw  > Nu <


Bijna alles is mogelijk


Tegenwoordig zijn piloten niet meer afhankelijk van hun mogelijkheden en / of kennis en kunde om een modelvliegtuig geheel met de hand van bits en pieces op te bouwen. Door de open markten zijn diverse "lage lonen" landen de markt op gegaan met volledig voor-geassembleerde kits, de zogenaamde RTF (Ready To Fly).
De moderne wereld laat het toe voor een ieder om een bestelling te doen via het internet en voilá, enkele weken later word het kant en klare model afgeleverd aan de deur. Slechts een paar kleine handeling zijn dan nog nodig en het avontuur kan beginnen.

Een "RTF" toestel op deze manier in eigendom verkrijgen betekend automatisch dat je akkoord bent met de gebruikte materialen. De motor, meestal een elektro motor, zal voldoen aan de minimum eisen voor het toestel. Het is echter wel een lekker gevoel als de motor wat meer energie over heeft dan het absolute minimum. Veel modelbouwers kiezen dan toch voor een ARF (Almost Ready to Fly) model waarbij de grote delen van het toestel reeds voor gefabriceerd zijn in de fabriek. Het is dan een kwestie van kiezen welke setup voor de motor, de ESC en de accu's men neemt.

Er bestaan redelijk goede applicaties voor op een mobiele telefoon die een goede inschatting kunnen maken welk motor vermogen een model vliegtuig zou moeten hebben om normaal te kunnen vliegen, starten van een grasveld kost gewoon meer energie dan starten van een harde asfalt baan. Heeft men eenmaal bepaalt welk vermogen een motor voor het vliegtuig zou moeten hebben dan is er vaak keuze voldoende. Bij het motor vermogen hoor een passende elektronische regelaar, de ESC, die de juiste stroomsterkte en juiste spanning van de accu's kan verwerken. De zeer populaire LiPo accu's zijn vaak opgebouwd uit meerdere serie geschakelde cellen die de accu spanning vormen.
Het is de enige juiste keuze om een regelaar te kiezen die MINIMAAL de accuspanning en de te verwachten stroom kan verwerken.
Zou het niet zonde zijn dat tijdens een vlucht het model uitbrand vanwege een regelaar die niet juist gedimensioneerd was...

Vlieggewicht + vliegstijl vraagt vermogen.

Selecteer een motor met voldoende vermogen. Noteer voor welk aantal LiPo cellen deze motor geschikt is. Vaak zijn er meerdere data van de motor op het internet te vinden over hoe deze motor z'n vermogen kan verwerken.
De info van de motor geeft een goede indruk over, hoeveel cellen, welke propeller en welk toerental de motor optimaal kan functioneren. De informatie van de fabrikant geeft daarbij vaak ook welke stroom sterkte er maximaal gevraagd gaat worden van de accu.

Selecteer een juiste ESC, geschikt voor de juiste aantal accu cellen en de minimaal te verwachten stroom, zie de motor tabel.  Kies een regelaar die MINIMAAL de te verwachten stroom kan verwerken. Voor een paar euro meer kies je beter een iets zwaarder model ESC die minder snel oververhit raakt en wat meer marge heeft.

De combinatie van dit alles verteld het systeem welke accu's er noodzakelijk zijn, Welke spanning moet een accu minimaal kunnen leveren, welke stroom moet een accu minimaal kunnen leveren en welke capaciteit moet een accu hebben om een redelijke vliegduur te hebben. Een accu met grotere capaciteit kan het vermogen voor een langere tijd leveren maar is vanzelf sprekend ook zwaarder.

Alle voordeel heb z'n nadeel... JC.
😉


Maar voldoende motorvermogen maakt het vliegen wel een stuk makkelijker. Zelfs een oude dame op een bezemsteel kun je laten vliegen.......

Hier een moment opname uit een Youtube filmpje:

Witch plane - the SuperBOO

 


We beseffen dat de informatie hier gegeven vrij summier is van inhoud en we raden dan ook aan om, als er serieuze plannen zijn om te gaan vliegen, eens wat meer rond te vragen en eventueel advies in te winnen. De gerenomeerde modelbouwwinkels zullen in 99 van de 100 gevallen u zeer welwillend te woord staan. Vaak zijn de eigenaars en verkopers zelf gepassioneerde model bouwers / vliegers.



 

Disclaimer:

The model vliegvereniging The Red Baron, of leden van modelvliegvereniging The Red Baron, kunnen niet aansprakelijk worden gehouden voor schade veroorzaakt door fouten in het artikel en/of schade veroorzaakt door uit verkeerde interpretatie van de data zoals vermeld in dit artikel.

Deze web pagina is onderhevig aan veranderingen en kan zonder vermelding of toestemming aangepast worden.